Om maar met de deur in huis te vallen, zonder persoonsnummer in Zweden besta je gewoon niet. Van de bonuskaart in de supermarkt, tot het afsluiten van een verzekering alles gaat via het zogenaamde persoonsnummer. Best apart eigenlijk in deze tijd van de GDPR regelgeving waarin de bescherming van persoonsgegevens een steeds belangrijkere rol gaat spelen.
Hoe krijg je een persoonsnummer?
Alle regels omtrent het aanvragen van een persoonsnummer kun je vinden op de website van het Skatteverket. We gaan niet in op alle precieze regels, omdat deze complex zijn en nogal eens willen veranderen. Het beste is om direct een afspraak te plannen bij het lokale Skatteverket en je situatie daar voor te leggen. Let op, ze spreken daar vaak geen Engels, dus het kan erg handig zijn om een Zweeds sprekend iemand mee te nemen als je het snel geregeld wil hebben! Waar je in ieder geval voor moet zorgen is dat je alle gegevens vanuit Nederland bij de hand hebt. Bewijs van uitschrijving uit Nederland, je trouwboekje, geboortecertificaten van eventuele kinderen en andere officiële documenten die jouw situatie omschrijven. Kijk vooraf goed op de website van het Skatteverket, of deze documenten in een andere taal moeten worden opgevraagd. (Veelal is een Nederlands uitreksel van een document niet voldoende)
Persoonsgegevens openbaar in Zweden
De meeste persoonsgegevens zijn openbaar in Zweden. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op deze website (https://www.hitta.se/). Typ een naam van een persoon in die in Zweden woont en je krijgt een uitgebreid overzicht, waar iemand woont, hoe groot zijn huis is, wat het huis ongeveer waard is, of hij een auto heeft. Na betaling kun je zelfs het salaris van iemand inzien! Dat is toch heel wat anders in Nederland, waar eigenlijk alles afgeschermd is. Al deze gegevens zijn gekoppeld aan het persoonsnummer van iemand.
Personnummer
Een filmpje in het Zweeds van het Skatteverket over het persoonsnummer (personnummer in het Zweeds).